Kask takmak veya takmamak?

5 May

Geçtiğimiz aylarda Yale Universitesi’nden Howie Chong’un kask kullanımı hakkında yayınladığı yazı bir çok farklı kanalda paylaşıldı ve tartışıldı.
Howie, bisiklet kullanımını özendirmek için şehir içinde sürekli bisiklet kullanıyor ve bilinçli olarak kask takmıyor. Howie hayatı boyunca ‘kafasına’ yatırım yapmış ve yine de çok kıymetli kafasına ısrarla kask takmamasının nedenlerini sıralamış. Çünkü olası bir kaza anında kask takmak aslında yaralanma ihtimalini arttırıyor.
Sonsuz konvaylarda birer tonluk metal yığınlarıyla paylaştığımız yollarda bisiklete binerken bedenimizi tehlikelerden koruyan metal kafesimiz yok ve kendimizi güvende hissetmek için kask takıyoruz. Kafa yaralanmaları konusundaki korkularımızı masaya yatırıp kaza istatistiklerini incelediğimizde aslında hayatımız boyunca bisiklete binmekten daha tehlikeli aktiviteler yaptığımızı ancak hiçbirinde kask kullanmadığımızı görüyoruz.
ABD’de yapılan bir araştırmada (San Diego, 1978) baş yaralanmalarına neden olan ulaşım araçları incelendiğinde çıkan sonuç:
%58 motorlu araçlar
%16 yaya
%10 motor
%6 bisiklet

Yaya olarak başınızdan darbe alma olranı bisikletle başınızdan darbe almanızdan daha yüksek. Fransa’da 2006′da yapılan araştırma yine benzer bir sonuç ortaya koyuyor: yayalar, bisikletlilere oranla 1,5 kat daha fazla başlarından yaralanma riski taşıyorlar.
Kask takılmasını savunanlar madem kafalarından yaralanmak konusunda bu kadar endişeliler neden o zaman gün boyunca sürekli kask kullanmıyorlar (arabada, otobüste vb). Bisiklete binerken kask kullanımını zorunlu hale getiren otoriteler neden otomobil sürücüleri ve yayalara da aynı zorunluluğu getirmiyorlar.Çocukları kask takmaya zorlayan yasalar, çocukların bisiklete binerken değil aslında otomobil kazalarında başlarından yaralandıklarını unutuyorlar.
Bisiklete binerken kask kullanmayı savunmanın altındaki neden baş bölgesine alınan darbeler ise o zaman ayrımcılık yapılmadan yayaların ve otomobil şoförlerinin de kask kullanımına teşvik edilmesi hatta kullanımının zorunlu hale getirilmesi gerekir.


Başınızdan darbe alıp yaralanmak konusunda çok endişelisiniz ve kendinizi güvend hissetmek istiyorsunuz. Peki kask kullanımının yaralanma riskini arttırdığını biliyor musunuz?
University of Bath’in yaptığı bir araştırmada otomobil sürücülerinin bisikletleri sollarken kask takan bisikletlilere kask takmayan bisikletlilere oranla daha az mesafe bıraktıkları görülmüştür. Kask takan bisikletlilerin yanlarından yeterince mesafe bırakmadan geçen otomobiller hem kaza oranını arttırıyor hem de bisikletçiyi tamamıyle yolun dışına çıkmaya zorlayabiliyor. Yapılan üç farklı araştırma sonuçlarına göre kask kullanımı bazı boyun yaralanmalarını beraberinde getirmektedir.Ayrıca kafanızda plastik bir objenin olduğunu bilmek kaza anında kafanızı normalde çarpmaktan kaçınacağınız bir şeye çarpma riskini arttırıyor. Kask takmanın verdiği güvende olma hissi normalde alınmayacak kaza risklerinin alınmasına neden olmaktadır.
Kask kullanmamanın kafa yaralanmarını azaltmadığına dair diğer bir araştırma kayak ve snowboard dünyasından. 2003′den beri ABD’de kask kullanımı üç kat artmış olsa da kafa yaralanmalarında herhangi bir azalma görülmemiştir.
Kask kullanımının zorunlu hale getirilmesi ile bisiklete binen kişi sayısında azalma görülmektedir. Yollarda az sayıda bisikletlinin olması otomobil sürücülerini istedikleri herşeyi yapma özgürliğine davet ediyor ve yollardaki bir avuç bisikletli ise bu sürücüler yüzünden yaralanıyorlar.
Bisikletlilerin bir yerden başka bir yere güvenli bir şekilde gidebilmesi garanti altına alınmalıdır. İnsanları bisikletten soğutmaya değil bisiklete binmeye teşvik etmeliyiz.Kasksız bisiklet binen kişilere kendilerini güvensiz hissetmelerini empoze etmek yerine bisiklet kültürünü yaygınlaştırıcı faaliyetler yapmalıyız.
Dünyanın en bisiklet dostu şehirleri Kopenhag ve Amsterdam’da kask kullanımı hemen hemen hiç yaygın değildir.
Bisiklete binmek özendirilmeli, bisiklete binen kişi sayısı artmalı, yollarda bisikletliler olmalı. İşte o zaman güvenli bir şekilde pedal çevirebiliriz.

otomobil kullanırken kask tak!

kafa yaralanmalarının 1/2 sı motorlu araçların içinde yaşanıyor

 

Howie Chong’un amacı kask takmanın tehlikeli olduğunu kanıtlamak ve kask üreticisi firmalara savaş açmak değil. Altını çizmeye çalıştığı şey: diğer ulaşım araçları ile karşılaştırıldığında bisikletçilerin kafa yaralanmalarının oranının gerçekte gösterilmeye çalışılandan daha düşük olduğu. Kask ile bisiklet kullanmak isteyen herkes bunu yapmakta özgürdür.

Bisikletçiler için trafikte güvenli bir şekilde yol almayı öğrenmek ve uygulamak kafalarına kask takmaktan daha etkili olacaktır.

- Güvenliğiniz için şeridin en sağından değil oratasından gidin. Bu şekilde otomobil sürücüleri varlığınızın farkında olacaklar (ayrıntılı burada)

- Yolları paylaşın. Yollarda otomobiller kadar bisikletin de kullanım hakkı  var.

- Kafanıza kask taktığınız için ölümsüz olduğunuzu düşünmeyin. bu yanlış bir yargı. Kasksızken almayacağınız riskleri kasklıyken de takmayın.

Yollarda daha fazla bisikletli görmek için ben İzmir sokaklarında kasksız pedal çevirmeye devam edeceğim. Bir kadının bisikletle çiçekli elbisesi ile evinden işine, okula, alışverişe gittiğini gören erkekler, kadınlar ve çocuklar belki bu ulaşım alternatifini denemek için heveslenirler :)

 

Daha fazla bilgi için: Howie Chong http://www.howiechong.com

About these ads

8 Responses to “Kask takmak veya takmamak?”

  1. Ozan Baş May 5, 2014 at 13:15 #

    büyük saçmalık. kafamda kask takılıyken düşerek kaç kere yere, taşa çarptığımın sayısını unuttum ama esas koruduğu anlar tabela ve ağaç dallarına çarptığım anlardı. bu aklıma gelenlerin hepsinde ağır yaralanabilirdim, her seferinde kask sayesinde sıfır yarayla atlattım.

    • bisikletim May 5, 2014 at 13:39 #

      Sevgili Ozan, ABD’de yaşayan ve Yale Üniversitesinde çalışan bir bisikletçinin görüşlerine katılmak zorunda değilsin. Ancak araştırma sonuçlarından yola çıkarak yayınlanan görüşlere saygı duymakta fayda var. Madalyonun tek yüzü yok. yazının özü ‘kask takmayın’ değil. Kask takmak bisikletçinin hayatını kurtarmıyor.Yollarda daha fazla bisiklet kullanan kentliler ve onlar için yeniden düzenlenen trafik ve yollar hayat kurtarır. Bakınız: Amsterdam, Münih, Zürih, Kopenhag…

  2. Tunahan Yıldızkaya May 5, 2014 at 14:55 #

    Kaza sayısı üzerinden araştırma yapıldığına göre bisiklet kullanan insan sayısının yaya sayısına göre çok çok daha az olduğu göz önüne alınmıyor demektir. İstatistikler üzerinden güzel bir yanıltma aman dikkat..

  3. Alpaslan şenarslan May 5, 2014 at 16:57 #

    Bulgular Şehir içi kullanımı için geçerli olabilir ama saatte 65 mil yokuş aşşağı inen bir bisikletciyi kaza anında kask bile kurtaramaz

  4. semih May 5, 2014 at 18:25 #

    Türkiye de bisiklet ile yolun ortasından gidemezsiniz İlk on dakikada arabanın altında kalırsınız her zaman sağ şeritin dışında olmakta fayda var.

  5. Serif Çetindag May 6, 2014 at 16:46 #

    Farklı bir bakış. Kesinlikle ciddiye alınıp irdelenmeli. Subjektif yorumlar da var sanki, söz gelimi şu konu: yolun sağından gidiyorsunuz, kaskınız varsa arkanızdan araç size daha dikkat ediyor sanki.

  6. thesarpers May 23, 2014 at 09:50 #

    Merhaba
    İlginç bir yazı olmuş, fakat gerçeklikden biraz uzak kalmış. Çünkü Türkiye’de yaşıyoruz ve araştırmaya bakacak olursak bizim ülkemiz ile pek bi bağlantı göremedim. Bilhassa kask takmamak Türkiye’de büyük risk. Yazı çok farklı bir şekilde bakmış olaya ama yinede kask takmayı tercih ederim, en azından bir olayla karşılaştığım zaman keşke dememek için.. Paylaşım için teşekkürler..

    • bisikletim May 23, 2014 at 16:06 #

      Merhaba, bloğumda bisikletle ilgili bir çok yazı paylaşıyorum.Bazen Türkiye’den kendi tecrübelerimi bazen de dünyadan başka bisikletçilerin tecrübelerini. Şehir içinde ulaşım amaçlı bisiklet kullanırken kask takma konusu bir çok bisiklet dostu kentin gündeminde ve bu konuda farklı görüşler var. Türkiye’de bisiklet yollarının yapılıp yapılmaması konuşulurken, yurtdışında bisiklet üzerine başka gündemler var. Hepimiz evimizden sokağa adım attığımız anda güvenliğimiz için önlem alma konusunda özgürüz. Ancak en büyük görev, belediyelerin kişilerin ulaşım güvenliğini sağlaması olduğunu unutmayalım. iyi pedallar, selamlar. Pınar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 169 other followers

%d bloggers like this: